|
Det Rytmiske Selskab afslutter som regel hver sæson med en koncert, dvs. i slutningen af april eller begyndelsen af maj og i slutningen af november og starten af december. Koncerterne kan ligge i weekenden, men placeres dog også typisk på en onsdag, altså på korets øveaften.
Koret har efterhånden en bred koncerterfaring. Her kan nævnes:
2025
- Vi sluttede efterårssæsonen med en velbesøgt julekoncert i Aa Kirke den 3. december. Efter koncerten samledes koret med familie til en hyggelig julestund med gløgg og æbleskiver i Åhuset. Lysfesten, som afholdes af Kræftens Bekæmpelse i Skt. Nicolai Kirke i november, blev endnu en gang en rigtig god oplevelse, og vi er meget glade for at være med til denne årligt tilbagevendende begivenhed, hvor vi giver koncert.
- Forårssæsonen startede tidligt og blev meget travl. Korsangens dag var flyttet fra maj til den 22. februar. Efter en hel dags fælles øvning på Søndermarkskolen var vi ca. 200 sangere fra otte kor, der gav fælles koncert i Skt. Nicolai Kirke. Det er en forrygende oplevelse at synge sammen med så mange andre. I dagene 24.-26. april rejste vi til Taastrup, hvor vi besøgte koret Facett, som vi gav en fælleskoncert sammen med i Kulturhuset Taastrup. Selv sang vi også a cappella på færgeturene frem og tilbage til stor fornøjelse for de øvrige passagerer. I maj holdt vi så to koncerter sammen med bandet The Nurchers i hhv. Domen i Allinge og kulturhuset Frem i Svaneke. Begge koncerter var støttekoncerter, hvor formålet var at indsamle penge til hhv. kvindekrisecentret i Rønne og den lokale afdeling af foreningen Sind. Også bager Mortensen i Nexø bakkede op ved at donere de kager, vi solgte undervejs.
2024
- Også i 2024 havde vi den store fornøjelse at underholde ved Kræftens Bekæmpelses lysfest i november. Det var en både bevægende og stemningsfuld begivenhed for os alle. Den 1. december sang vi julen ind i Aakirkeby. Torvet var trods kulden fyldt med glade mennesker, som gjorde eftermiddagen til en fin oplevelse. Den 11. december holdt vi en dejlig julekoncert i Sagahuset.
- I maj holdt Det Rytmiske Selskab sammen med bandet the Nurchers en helt forrygende koncert for fulde huse i Domen i Allinge. Samarbejdet med bandet var en god oplevelse for begge parter. Senere på måneden deltog vi i Korsangens Dag den 25. maj i Skt. Nicolai Kirke sammen med syv andre bornholmske kor. Foruden vores egen optræden sang alle otte kor to sange i fællesskab. Det det var en fantastisk følelse at være med i så stort et kor.
2023
- Efterårets koncerter i 2023 blev indledt med den traditionsrige og velbesøgte lysfest, som Kræftens Bekæmpelse afholdt i Sct. Nicolai Kirke i Rønne den 12. november. Og så stod julen pludselig for døren den 26. november med juletræstænding på Aakirkeby Torv efterfulgt af en fælles koncert i Aa Kirke sammen med kirkens egne kor. Den 1. og den 17. december sang Det Rytmiske Selskab på det stemningsfulde og hyggelige julemarked i Nexø.
- Foråret 2023 blev en travl sæson for Det Rytmiske Selskab. Den 22. april holdt vi selv koncert i Aa Kirke, og en måned senere deltog vi sammen med koret Amazing i et fint tilflytterarrangement på Bornholms Højskole. I begyndelsen af juni holdt vi fælles koncert sammen med koret Facett fra Høje Taastrup på Sagahuset i Rønne med efterfølgende fest, og senere samme måned var vi med på Folkemødet.
2022
- Den 8. maj 2022 holdt Det Rytmiske Selskab selv koncert i Aa Kirke, og den 6. juni bidrog koret igen til at varme deltagerne i Royal Run op inden starten på løbet.
- Den 13. november 2022 udgjorde Det Rytmiske Selskab atter underholdningen ved den dejlige, velbesøgte Lysfest, som Kræftens Bekæmpelse afholdt i Sct. Nicolai Kirke i Rønne, og ugen efter holdt koret en fin afskedskoncert med sin daværende korleder Henriette Engelhart.
2021
- Også i foråret 2021 var alle aktiviteter sat på pause. Det Rytmiske Selskab var den 12. september 2021 med til at varme deltagerne i Royal Run op, og den 14. november optrådte koret atter til den stemningsfulde Lysfest i Sct. Nicolai Kirke. Koret optrådte også til det nye julemarked i Nexø, der åbnede den 3. december 2021.
2020
- Hele 2020 var præget af coronanedlukning, og Det Rytmiske Selskab nåede derfor kun en enkelt af sine planlagte koncerter, nemlig Lysfesten, som Kræftens Bekæmpelse holdt den 8. november 2020 i Sct. Nicolai Kirke.
2019
- Også i 2019 holdt koret forårskoncert i Aa Kirke.
- Den 30. november 2019 var Det rytmiske Selskab tilbage i Aa Kirke, hvor vi sammen med mange andre bornholmske kor deltog i en fælles korfest for handicappede og ældre på Bornholm, og vi sluttede sæsonen med en hyggelig koncert på Bornholms Højskole den 4. december 2019.
2018
- 26.05.2018 fejrede Det Rytmiske Selskab sit 10 års jubilæum med en velbesøgt koncert i Aa Kirke.
- Den 25. november 2018 sang Det Rytmiske Selskab ved Kræftens Bekæmpelses årlige Lysfest i Sct. Nicolai Kirke i Rønne, og 14 dage senere optrådte koret på Værftet i Nexø.
2016
- I september 2016 var Det Rytmiske Selskab på genbesøg hos koret Øre-Sound. I den forbindelse gav de to kor en fælles koncert i Hørsholm Kirke, ligesom Det Rytmiske Selskab gav sin helt egen koncert i Søborg Kirke i Gladsaxe. Endelig gav koret en mini-koncert om bord på færgen Leonora Christina på vej hjem til Bornholm.
2015
- I 2015 havde koret atter et par koncerter i øens kirker, og deltog på ny i Kræftens Bekæmpelses Lysfest.
2014
- I 2014 medvirkede koret i de to nytårskoncerter i Nordlandshallen i Allinge, ligesom koret deltog i arrangementet Torvet på den anden Ende i Rønne, både med eget repertoire og sammen med andre bornholmske kor. Endelig gav koret igen koncert ved Kræftens Bekæmpelses Lysfest. og 2015.
2013
- I september 2013 arrangerede Det Rytmiske Selskab sammen med koret Øre-Sound fra Hørsholm en stor koncert i Kyllingemoderen med mere end 250 tilhørere, og senere på året deltog koret i Lysfesten arrangeret af den bornholmske lokalafdeling af Kræftens Bekæmpelse. Arrangementet foregik på Bornholms Højskole.
2011-12
- I årene 2011-12 arrangerede koret selv en del koncerter i flere af øens kirker.
2010
- I 2010 gav koret en dobbeltkoncert på Kunstmuseet i forbindelse med museets første søndag i advents arrangement.
- I juli 2010 optrådte koret ved Østersø Jazz Festivalen i Nexø.
- I foråret 2010 deltog koret i den støt voksende Korfestival Bornholm, hvor en række af skandinaviske kor synger både sammen og hver især og afholder koncerter for hinanden og for offentligheden.
2009
- I foråret 2009 deltog koret sammen med Nylarskoret og øens Jazz Bigband (Swingborn) i opførelsen af Duke Ellington’s Sacred Concert.
|